Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
Αθήνα Ελλάδα

ΑΧΙΛΛΕΑΣ (ACHILLEAS)

ΣΚΥΡΟΣ. Ένα πανέμορφο νησί στο κέντρο του Αιγαίου. Με έκταση που αγγίζει τα 215 τετρ. χλμ. και πληθυσμό 3000 κατοίκους περίπου, αποτελεί έναν κοντινό αλλά παράλληλα όμορφο προορισμό για τους κατοίκους της πρωτεύουσας και όχι μόνο. Διοικητικά υπάγεται στο Νομό Ευβοίας, με πρωτεύουσα τον ομώνυμο Δήμο και συνδέεται ακτοπλοϊκώς και αεροπορικώς με την υπόλοιπη χώρα. Ο γεωφυσικός χάρτης του νησιού είναι λίγο περίεργος, αφού από το κέντρο του νησιού και βόρεια, συναντάμε πλούσια βλάστηση, ακολουθώντας τη φυσιογνωμία των Σποράδων, ενώ από το κέντρο και νότια, η βλάστηση είναι αραιή, ακολουθώντας το φυσικό περιβάλλον των Κυκλάδων. Το νησί το καλοκαίρι έχει υπέροχες και καθαρές παραλίες, όπου μπορεί κάποιος να κάνει το μπάνιο του. Τις Απόκριες ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει ή ακόμα και να συμμετάσχει στο Σκυριανό Καρναβάλι, ξακουστό για την ζωντανή  και την ευχάριστη ατμόσφαιρα που το χαρακτηρίζει. Ειλικρινά ένας πανέμορφος προορισμός που αξίζει κανείς να τον επισκεφτεί.

Όπως είπαμε και παραπάνω, ένας από τους τρόπους που συνδέεται  η Σκύρος με την ηπειρωτική χώρα, είναι ακτοπλοϊκώς. Έτσι καθημερινά υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ του λιμανιού της Κύμης και του επίνειου της Σκύρου, της Λιναριάς. Η εταιρεία λαϊκής βάση, “ΣΚΥΡΟΣ-ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ”, με το πλοίο ΑΧΙΛΛΕΑΣ , συνδέει καθημερινά το νησί με την Εύβοια, προσφέροντας έτσι ζωή στο αιγαιοπελαγίτικο  νησί.

Πριν προχωρήσουμε στη παρουσίαση του ΑΧΙΛΛΕΑ, ας δανειστούμε λίγα λόγια για το ιστορικό της “ΣΚΥΡΟΣ-ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ” μέσα από το site της.  Στις αρχές του 1980, ιδρύθηκε στη Σκύρο με πάνδημη συμμετοχή, η εταιρεία λαϊκής Βάσης, “ΣΚΥΡΟΣ – ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ” η οποία τον Μάιο του ιδίου έτους, αγόρασε το F/V “Κατερίνα”, 1000 κ.ο.χ. ναυπήγησης του 1975 που το μετονόμασε σε “Ανεμόεσσα” και ύστερα από έντονο αγώνα το δρομολόγησε από τον Σεπτέμβριο του 1980, στην τοπική γραμμή Κύμης – Σκύρου, χωρίς επιχορήγηση με καθημερινά δρομολόγια και διανυκτέρευση στην Κύμη. Συγχρόνως το F/B “Σκύρος” εκτελούσε την ίδια γραμμή με καθημερινά επίσης δρομολόγια και διανυκτέρευση στη Λιναριά. Από το 1981 το F/B “Ανεμόεσσα” καθιέρωσε για τους θερινούς μήνες, δύο δρομολόγια ημερησίως, με ανταπόκριση προς και από την Κύμη, των λεωφορείων του ΚΤΕΛ – Ευβοίας, ενώ το 1983 με κατάλληλη διασκευή αύξησε σημαντικά τους χώρους υποδοχής αυτοκινήτων. Το 1983 το F/B “Σκύρος” αποσύρθηκε οριστικά από τη γραμμή.Το 1984 καθιερώθηκε η αεροπορική σύνθεση του νησιού με αεροπλάνα της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ, με καθημερινές πτήσεις το καλοκαίρι και τρεις πτήσεις τον χειμώνα, τις οποίες όμως διέκοψε αργότερα. Το 1985 συμπληρώθηκε το έργο της προβλήτας στη Λιναριά για την πλεύριση του πλοίου. Το 1986 υποβλήθηκαν στο ΥΕΝ αιτήσεις:
α) Από την εταιρεία “ΣΕΡΕΣ ΥΔΡΟΓΡΑΜΜΑΙ” για τη θερινή προσέγγιση Σκύρου στη γραμμή Β. Σποράδων και
β) από την εταιρεία “Γραμμαί Βορ. Αιγαίου” για τη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Κύμης – Σκύρου – Β. Σποράδων. Οι αιτήσεις αυτές ύστερα από αιτιολογημένη άρνηση της Ναυτικής Εταιρείας Σκύρου, δεν έγιναν δεκτές, ενώ εξάλλου ανεκλήθη και η χορηγηθείσα το 1988, άδεια δρομολόγησης του F/B “Σκύρος” στη γραμμή Σκύρου – Κύμης κάθε Παρασκευή και Κυριακή. Το Δεκέμβριο του 1988, η Ναυτική Εταιρεία Σκύρου, αγόρασε το νορβηγικό F/B “ULSNES”, 2000 τ. DW, το μετονόμασε “Λυκομήδης” και από τις αρχές του 1989 το δρομολόγησε στη γραμμή Κύμης – Σκύρου σε αντικατάσταση του F/B “Ανεμόεσσα”, το οποίο και πούλησε.Έκτοτε το F/B “Λυκομήδης” με καθημερινά δρομολόγια τη χειμερινή περίοδο και δύο ή και τρία δρομολόγια τη θερινή περίοδο, συνεχίζει μονοπωλιακά την εξυπηρέτηση της τοπικής γραμμής Κύμης – Σκύρου. Συνεχίστηκε εξάλλου από το 1995 η εκτέλεση των δρομολογίων των Ιπτάμενων Δελφινιών, με προσεγγίσεις Κύμης – Σκύρου – Σποράδων που βαθμιαία επεκτάθηκαν μέχρι Βόλου και Θεσ/νίκης. Σημειώνουμε ότι με την κανονική εκτέλεση των αφιξαναχωρήσεων του “Λυκομήδη”, το ΚΤΕΛ Ευβοίας ρύθμισε και το ημερήσιο δρομολόγιο του λεωφορείου για Κύμη με αναχώρηση από ΚΤΕΛ 3.30 ώρες πριν από τον απόπλου του πλοίου για Σκύρο. Ήδη όμως έχει ανακύψει το μεγάλο πρόβλημα της αντικατάστασης του “Λυκομήδη”, με μεγαλύτερο και νεότερο πλοίο. Συζητήσεις επί συζητήσεων, μέσα και έξω από τις γενικές συνελεύσεις της ναυτικής εταιρείας δεν έχουν καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα. Το βέβαιο είναι, ότι η αγορά ενός σύγχρονου πλοίου αναγνωρίζεται γενικά ως αναγκαία και επείγουσα ενόψει των νέων συνθηκών της ελληνικής ακτοπλοΐας.Έτσι φτάνουμε στο 2005, όπου το Λυκομήδης αντικαθίσταται από τον ΑΧΙΛΛΕΑ, ένα πλοίο που κατασκευάστηκε το 1987 και μετασκευάστηκε πλήρως στην Ελλάδα το 2004.

Το ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ τηρώντας τις υποσχέσεις του, ταξιδεύει για άλλη μία φορά, για να παρουσιάσει στους αναγνώστες του, ένα ακόμη πλοίο της ακτοπλοΐας μας. Ταξιδεύει στο Κεντρικό Αιγαίο και συναντάει τον ΑΧΙΛΛΕΑ, της “ΣΚΥΡΟΣ-ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ” και σας τον παρουσιάζει. Οι προεργασίες για την πραγματοποίηση του αφιερώματος στον ΑΧΙΛΛΕΑ ξεκίνησαν στις 18/10/2010 οπότε και το πλοίο ήρθε στο λιμάνι του Πειραιά, για να πραγματοποιήσει τον ετήσιο δεξαμενισμό του, στη Μεγάλη Δεξαμενή Βασιλειάδη. Εκεί συναντάμε τον Γενικό Διευθυντή, κ.Μαυρίκη Δημήτριο, ο οποίος και συμφωνεί θετικά, στην ιδέα της εκτέλεσης παρουσίασης στο πλοίο. Επειδή όμως όπως είπαμε, η εταιρεία είναι λαϊκής βάσης, το θέμα πρέπει να παρουσιαστεί στο δημοτικό συμβούλιο του νησιού. Η εισήγηση είναι θετική και από το Δήμο Σκύρου κι έτσι το μόνο που απομένει, είναι να ορισθεί η ημερομηνία πραγματοποίησης του αφιερώματος.

Για άλλη μία φορά οι δύσκολες καιρικές συνθήκες και οι θυελλώδεις άνεμοι που πνέουν στα Πελάγη, δεν μας αφήνουν να ταξιδέψουμε το διήμερο 22-23/1/11 κι έτσι το εγχείρημα μεταφέρεται για το επόμενο σαβ/κο, στις 29-30/1/11. Οι καιρικές συνθήκες ιδανικές κι έτσι η παρέα του ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ, ξεκινάει το μεσημέρι του Σαββάτου 29/1/11, για το λιμάνι της Κύμης. Μετά από ένα ταξίδι 3 ωρών φτάνουμε στην Κύμη και αντικρίζουμε, δεμένο στο λιμάνι, τον ΑΧΙΛΛΕΑ. Το πλοίο το Σάββατο αναχωρεί από το λιμάνι της Κύμης στις 17:00 το απόγευμα και μετά από μιάμιση περίπου ώρα φτάνει στο λιμάνι της Λιναριάς. Γρήγορα η όμορφη σιλουέτα του ΑΧΙΛΛΕΑ μας γοητεύει. Παραλαμβάνουμε τα εισιτήρια μας από το εκδοτήριο εισιτηρίων της Σ.Ν.Ε. και επιβιβαζόμαστε στο πλοίο. Στον καταπέλτη, μας υποδέχεται ο Ύπαρχος του πλοίου, κος Xριστοδούλου Μιχαήλ, ο οποίος και μας καλωσορίζει στον ΑΧΙΛΛΕΑ. Χρησιμοποιώντας τον καταπέλτη επιβατών που βρίσκεται πρύμα αριστερά, εισερχόμαστε στο πλοίο. Κάνοντας μία γρήγορη αναγνώριση στους χώρους του ΑΧΙΛΛΕΑ, εντυπωσιαζόμαστε για την πολύ καλή κατάσταση που βρίσκονται αυτοί. Η ώρα πλησιάζει και έτσι οδηγούμαστε στη γέφυρα του πλοίου, όπου συναντάμε τον Πλοίαρχο, κ.Φεργάδη Κων/νο. Μας υποδέχεται εγκάρδια και μας καλωσορίζει στο πλοίο εκ μέρους της εταιρείας και του πληρώματος. Είμαστε έτοιμοι για τον απόπλου και το Λιμεναρχείο Κύμης μας δίνει την άδεια. Σιγά σιγά αφήνουμε το ντόκο και οδηγούμαστε προς τη μπούκα του λιμανιού. Στρίβοντας όλο αριστερά το τιμόνι, χαράσσουμε πορεία προς τη Σκύρο. Ο ήλιος έχει αρχίσει να δύει και ένα καταπληκτικό ηλιοβασίλεμα μας κάνει τη χάρη να το απολαύσουμε. Με ταχύτητα που αγγίζει τα 16  μίλια, πλέουμε ολοταχώς προς το νησί. Στη κουβέντα μας με τον Πλοίαρχο έχει προστεθεί και ο Ύπαρχος, ο οποίος και μας δίνει περισσότερες πληροφορίες, τόσο για το πλοίο όσο και για το νησί της Σκύρου. Το πλοίο το Σάββατο το βράδυ, όταν φτάνει στο λιμάνι της Λιναριάς παραμένει εκεί, μέχρι το μεσημέρι της Κυριακής στις 15:00, οπότε και αποπλέει πίσω για την Κύμη. Έτσι με τη συγκατάβαση του Πλοιάρχου, αποφασίζουμε να περιπλανηθούμε στο πλοίο, λίγη ώρα πριν αναχωρήσει το μεσημέρι της Κυριακής, οπότε και ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ θα είναι έτοιμος για να υποδεχθεί τους επιβάτες. Γύρω στις 18:30 φτάνουμε στο λιμάνι της Λιναριάς και με αριστερόστροφη πιρουέτα δένουμε στο ντόκο.  Αποβιβαζόμαστε και δίνουμε ραντεβού με το πλήρωμα για το μεσημέρι της Κυριακής.

Για την παραμονή μας στο νησί έχουμε φροντίσει να διανυκτερεύσουμε στη Σκύρο, για να διαπιστώσουμε και οι ίδιοι το όμορφο κλίμα της Σκυριανής ζωής. Πράγματι τα γραφικά σοκάκια, η υπέροχη κεντρική πλατεία αλλά και οι ίδιοι οι Σκυριανοί, μας προκαλούν ιδιαίτερα αισθήματα. Δεν θα ξεχάσουμε την απόλυτη ηρεμία που επικρατούσε κατά τη ώρα του πρωινού καφέ, στην κεντρική πλατεία. Ειλικρινά τα αισθήματα δεν μπορούν να περιγραφούν, για εμάς τους αστούς των μεγάλων πόλεων. Τυχεροί όσοι τόλμησαν και δραπέτευσαν από το κλεινόν άστυ και ήρθαν να ζήσουν στον υπέροχο αυτό τόπο. Οι δείκτες του ρολογιού δείχνουν 13:30 το μεσημέρι και εμείς είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την περιήγηση μας στο πλοίο. Αντικρίζοντας την πρύμη του ΑΧΙΛΛΕΑ, διακρίνουμε 2 καταπέλτες, ένας που προορίζεται για την είσοδο των επιβατών και ένας για την επιβίβαση Ι.Χ και φορτηγών. Το γκαράζ του πλοίου χωρίζεται σε 2 καταστρώματα, το Deck 2 και το Deck 3 και μπορεί να φιλοξενήσει συνολικά 156 Ι.Χ και 8 φορτηγά. Χρησιμοποιώντας την είσοδο των επιβατών ανεβαίνουμε στα κοινόχρηστα Deck του πλοίου. Με τη βοήθεια του κλιμακοστασίου, βρισκόμαστε στην αρχή, στο Deck 4. Μπροστά μας συναντάμε το πρυμναίο ανοιχτό κατάστρωμα, με αρκετά καθίσματα γι αυτούς που θέλουν να ταξιδέψουν, έχοντας παρέα τον ήλιο και την θαλασσινή αύρα. Δύο πόρτες αριστερά και δεξιά του ανοιχτού καταστρώματος, μας οδηγούν στο εσωτερικό του Deck 4. Εδώ συναντάμε το σαλόνι της οικονομικής θέσης μαζί με το bar, με την ονομασία ΛΥΚΟΜΗΔΗΣ. Φιλόξενος χώρος, ιδιαίτερα περιποιημένος και καλαίσθητος, παρέχει στον επιβάτη την άνεση και την λειτουργικότητα που επιζητά, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του. Τα τζάμια στο πλωριό τμήμα του σαλονιού προσφέρουν όμορφη θέα προς τα μπροστά. Στον ίδιο χώρο, εκατέρωθεν του bar, υπάρχει μικρός αριθμός αεροπορικών καθισμάτων. Ζεστή ατμόσφαιρα που κάνει τη διαφορά. Εδώ να τονίσουμε την παρουσία νοσοκομείου στο πλοίο και το οποίο χρησιμοποιείται τακτικά από το πλήρωμα, για την περίθαλψη και την μεταφορά των κατοίκων της Σκύρου, που χρειάζονται άμεση ιατροφαρμακευτική βοήθεια. Χρησιμοποιώντας το κλιμακοστάσιο, στο κέντρο του πλοίου, ανεβαίνουμε έναν όροφο και φτάνουμε στο Deck 5. Oδηγούμενοι προς την πρύμη,  συναντάμε ένα ακόμη κομμάτι από τα ανοιχτά καταστρώματα του πλοίου. Έχοντας πορεία από την πρύμη προς την πλώρη, εισερχόμαστε στο εσωτερικό τμήμα του καταστρώματος. Στ` αριστερά μας συναντάμε ένα μικρό καθιστικό της οικονομικής θέσης που ουσιαστικά αποτελεί συνέχεια του σαλονιού που συναντήσαμε στο Deck 4. Στα δεξιά βρίσκονται οι 2 δίκλινες καμπίνες επιβατών που διαθέτει το πλοίο και οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους επιβάτες που θέλουν να ξεκουραστούν και να χαλαρώσουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Αφήνοντας το μικρό σαλονάκι και τις καμπίνες, συναντάμε τη Reception μαζί με το χώρο υποδοχής. Μια υπέροχη ασπρόμαυρη τοιχογραφία του κ.Βεναρδη, με θέμα το δήμο της Σκύρου, συμπληρώνει το όλο σκηνικό. Το Deck 5 ολοκληρώνεται από το bar και το σαλόνι της διακεκριμένης θέσης, με την ονομασία ANEMOEΣΣΑ, που καταλαμβάνει το πλωριό τμήμα του καταστρώματος. Συνολικά ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ μπορεί να μεταφέρει 520 επιβάτες το χειμώνα και 600 επιβάτες το καλοκαίρι. Η περιήγηση μας στους κοινόχρηστους χώρους του πλοίου έχει ολοκληρωθεί και είναι ώρα πια ν` ανέβουμε στο Deck 6, που είναι η γέφυρα, οι καμπίνες του πληρώματος και το ελικοδρόμιο. Από τη γέφυρα του πλοίου  θα παρακολουθήσουμε τον απόπλου μας από τη Λιναριά. 15:00 ακριβώς και ξεκινάμε το ταξίδι επιστροφής προς το λιμάνι της Κύμης. Το φιστικί χρώμα της γέφυρας που χαρακτηρίζει όλα τα πλοία γιαπωνέζικης κατασκευής υπάρχει κι εδώ. Ο «εγκέφαλος» του ΑΧΙΛΛΕΑ είναι εξοπλισμένος με όλα τα όργανα ναυσιπλοΐας που απαιτούνται για τον πλου του. Το πλοίο έχει ολικό μήκος 95,57 μέτρα, πλάτος 16,6 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 4,05 μέτρα. Έχει ναυπηγηθεί το 1987 στα Ναυπηγεία της Shinhama στην Ιαπωνία και όπως προαναφέραμε υπέστη εκτεταμένη μετασκευή το 2004 κατά τον ερχομό του στην Ελλάδα. Διαθέτει 4 μηχανές DAIHATSU 6DLM-2, συνολικής ισχύος  4 x 1800 HPS, 2 ηλεκτρομηχανές DAIHATSU 6DS-16A, 600 Ίππων και ένα bow thruster DAIHATSU DLM20, ισχύος 900 HPS. Λίγο μετά τις 16:30 αντικρίζουμε το λιμάνι της Κύμης και ελαττώνοντας ταχύτητα μπαίνουμε μέσα σε αυτό. Πλήθος κόσμου περιμένει στην προβλήτα να δέσει ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ κι έτσι να επιβιβαστούν στο πλοίο. Στις 18:00 το πλοίο θ` αναχωρήσει γι άλλη μία φορά, με σκοπό να επιστρέψει στον τόπο που εξυπηρετεί και αγαπιέται.

Για εμάς άλλο ένα ταξίδι-αφιέρωμα έχει ολοκληρωθεί, παρουσιάζοντας για ακόμη μία φορά, έναν εργάτη της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑΣ. Οι  εντυπώσεις μας από το πλοίο είναι απόλυτα θετικές. Με την ευκαιρία θα θέλαμε να δώσουμε ένα μεγάλο μπράβο στην “ΣΚΥΡΟΣ-ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ”, που παρά το χαρακτήρα που έχει σαν εταιρεία λαϊκής βάσης, διατηρεί το πλοίο σε άριστη κατάσταση και προσφέρει υψηλές υπηρεσίες εξυπηρέτησης στον επιβάτη. Εδώ όπως κάνουμε κάθε φορά, να δώσουμε τις ευχαριστίες μας σε αυτούς που μας βοήθησαν στην πραγματοποίηση αυτού του αφιερώματος και είναι

Από την ΣΚΥΡΟΣ-ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

5) κ. Τσάκο Αντώνιο, Α’ Οικονομικό
6) κ. Μέξη Ιωάννη, Ηλεκτρολόγο
7) κ. Καλημέρη Γεώργιο, Ναύκληρο

Να δώσουμε τις ευχαριστίες μας σε όλο το πλήρωμα για την πολύτιμη βοήθεια τους.

Πατήστε εδώ για να δείτε όλες τις φωτογραφίες από το αφιέρωμα.