Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
Αθήνα Ελλάδα

ΣΠΗΝΤΡΑΝΝΕΡ IV (SPEEDRUNNER IV)

«Μια Ιταλίδα στο καταγάλανο Αιγαίο»

Πέρασαν κιόλας 5 χρόνια από το μεσημέρι της 29ης Μαΐου 2009, όταν στο λιμάνι του Πειραιά έκανε την εμφάνιση της, η κομψή λευκή σιλουέτα του SPEEDRUNNER IV. Την όμορφη αυτή εικόνα έτρεξαν ν’ αποτυπώσουν με τις φωτογραφικές τους μηχανές  στο κόκκινο φανάρι του πρώτου λιμανιού της χώρας μας αρκετοί φίλοι καραβολάτρες, δείχνοντας  με αυτό τον τρόπο από την πρώτη στιγμή, την αγάπη και το ενδιαφέρον τους για το ταχύπλοο. Η εικόνα αυτή επαναλήφθηκε λίγες ημέρες αργότερα, κατά τον κατάπλου του αδελφού SPEEDRUNNER III, στο λιμάνι του Πειραιά. Δύο ταχύπλοα που γρήγορα μπήκαν στην καρδιά πολλών φίλων που λατρεύουν τα πλοία και σήμερα αποτελούν την πρώτη επιλογή αυτών που θέλουν να ταξιδέψουν γρήγορα, άνετα και με πολυτέλεια στα νησιά όπου έχουν δρομολογηθεί.

Μέσα σε αυτά τα 5 χρόνια παρουσίας τους στα ελληνικά νερά, το SPEEDRUNNER IV καθιερώθηκε στην γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων, μία γραμμή δύσκολη και απαιτητική. Η συνέπεια που έδειξε στα δρομολόγια του, το έφερε γρήγορα στην πρώτη θέση των προτιμήσεων, κυρίως των κατοίκων της Σερίφου, της Σίφνου και της Μήλου που εξυπηρέτησε περισσότερο, όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Σήμερα μετά από αυτή την άκρως επιτυχημένη παρουσία δρομολόγησης στις Δυτικές Κυκλάδες, καλείται να δώσει τα διαπιστευτήρια του στην γραμμή της Παροναξίας, πραγματοποιώντας καθημερινά δρομολόγια προς τα δυο αυτά νησιά. Μία γραμμή δύσκολη και ανταγωνιστική, πλαισιωμένη με αρκετά σύγχρονα και πολυτελή πλοία. Το www.ellinikiaktoploia.net θέλοντας να δει από κοντά την συμπεριφορά του SPEEDRUNNER IV στο νέο του ρόλο σε αυτή την γραμμή των Κυκλάδων ταξίδεψε μαζί του, μεταφέροντας τις εντυπώσεις και τις εικόνες από αυτό το ταξίδι.

Πριν ξεκινήσουμε την περιπλάνηση μας, θα κάνουμε μία σύντομη ιστορική αναφορά για το ταχύπλοο. Το SPEEDRUNNER IV παραγγέλθηκε για λογαριασμό της SEA CONTAINERS ITALIA SRL, στις 30 Νοεμβρίου του 1995 και ξεκίνησε να ναυπηγείται στις 31 Οκτωβρίου του 1997 στα ναυπηγεία της FINCANTIERI στην Ιταλία. Παραδόθηκε στις 24 Νοεμβρίου 1998 και πρώτο του όνομα ήταν το SUPERSEACAT FOUR. Τα αρχικά σχέδια της πλοιοκτήτριας εταιρίας ήταν το ταχύπλοο να δρομολογηθεί στην γραμμή Brindisi (ITALY)-Cesme (TURKEY), σχέδιο που όμως γρήγορα εγκαταλείφθηκε, με αποτέλεσμα το SUPERSEACAT FOUR τον πρώτο χρόνο ζωής του, να μείνει εκτός δράσης στο λιμάνι της La Spezia στην Βόρεια Ιταλία. Την άνοιξη του 2000 μεταφέρεται στην Βαλτική Θάλασσα και ξεκινά δρομολόγια μεταξύ του Helsinki (FINLAND) και του Tallinn (ESTONIA), στην αρχή με τα σινιάλα της SILJA LINE και μετέπειτα της SUPERSEACAT.Τον Ιανουάριο του 2008, η AEGEAN SPEED LINES αγοράζει τα ταχύπλοο μαζί με το αδελφό του SUPERSEACAT THREE και συνεχίζει την δρομολόγηση τους στην Βαλτική μέχρι τo φθινόπωρο του 2008, οπότε και σταματούν τα δρομολόγια τους και δένουν στο Gdansk της Πολωνίας. Όπως ήδη αναφέραμε στον πρόλογο, το SPEEDRUNNER IV με το νέο του όνομα στις 29 Μαΐου κάνει την πρώτη εμφάνιση του στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ πραγματοποιεί το πρώτο του εμπορικό δρομολόγιο στις 17/6/2009. Από τότε μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει προσεγγίσεις σε διάφορα λιμάνια, όπως στα λιμάνια της Σερίφου, της Σίφνου, της Μήλου, της Φολεγάνδρου, της Κιμώλου, της Ίου, της Σαντορίνης, της Πάρου και της Νάξου, κ.α.

φωτο από το επίσημο site των Ναυπηγείων της FINCANTIERI

Αυτή ήταν μια σύντομη ιστορική αναφορά για το SPEEDRUNNER IV από το ξεκίνημα της  ναυπήγησης του στα ναυπηγεία της FINCANTIERI έως την παρουσία και την δρομολόγηση του στα ελληνικά νερά. Πάμε όμως στο σήμερα και στην πύλη Ε7, όπου μας περιμένει το ταχύπλοο για να ταξιδέψουμε μαζί του στην Πάρο και στη Νάξο. Ο ημεροδείκτης δείχνει 27 Ιουνίου 2014 κι εμείς με τις αποσκευές και τον εξοπλισμό μας ανά χείρας, οδεύουμε προς το κεφάλι της ακτής Τζελέπη όπου είναι δεμένο το ταχύπλοο. Δίπλα του ακριβώς έτοιμο να ταξιδέψει, βρίσκεται το αδελφάκι του SPEEDRUNNER III, όπου για φέτος έχει αναλάβει να εξυπηρετήσει του κατοίκους των Δυτικών Κυκλάδων. Ο φωτεινός πίνακας στην πρύμνη του SPEEDRUNNER IV, μας ενημερώνει ότι η ώρα αναχώρησης μας έχει ορισθεί για τις 16:45. Φτάνοντας στον καταπέλτη, συναντάμε τον Πλοίαρχο του SPEEDRUNNER IV  Cpt Γιώργο Ευμορφόπουλο, που μας υποδέχεται στο πλοίο. Έμπειρος ναυτικός, με καταγωγή από την Σύρο και με πολλά χρόνια ναυτικής εμπειρίας στο Αιγαίο. Σεβαστός απ’ όλους τους συναδέλφους του, έχει κερδίσει την αγάπη όλων μας. Δίπλα του ακριβώς, ο έτερος Πλοίαρχος του SPEEDRUNNER IV ο Cpt Θεόφιλος Πουλόπουλος, που θ’ αναλάβει την πλοήγηση του ταχύπλοου όλο το υπόλοιπο καλοκαίρι, λόγω της μετακίνησης του Cpt Γιώργου στο SPEEDRUNNER III. Με καταγωγή από την Καστοριά, ο Cpt Θεόφιλος από την στιγμή που ανέλαβε τα χειριστήρια των SPEEDRUNNER,  έχει στο ενεργητικό του αρκετές βραβεύσεις, συμμετέχοντας κυρίως με το SPEEDRUNNER III σε αρκετές διασώσεις. Ένας ικανότατος καπετάνιος, αλλά κυρίως εξαιρετικός άνθρωπος. Χρησιμοποιώντας το δεξιό κλιμακοστάσιο, ανεβαίνουμε στα κοινόχρηστα καταστρώματα  περιμένοντας για τον απόπλου μας. Η ώρα πλησιάζει κι έτσι λίγα λεπτά πριν από τον απόπλου, οδηγούμαστε στην γέφυρα για να παρακολουθήσουμε από εκεί την αναχώρηση μας. Τα 4 jets έχουν πάρει «φωτιά» και ο Cpt Γιώργος στην δεξιά βαρδιόλα καλεί το Piraeus Traffic για την άδεια απόπλου. Στις 16:45 παίρνουμε καταπέλτες και αφήνουμε πίσω τον ντόκο.  Αφήνοντας πίσω μας πλέον τα φανάρια του Πειραιά, χαράσσουμε πορεία προς το separation αυξάνοντας σιγά σιγά την ταχύτητα μας. Στην Γέφυρα εκτός από τους 2 Πλοιάρχους,  παρευρίσκονται  ο Ύπαρχος Cpt Στράτος Πετρίδης, ο Υποπλοίαρχος Cpt Κώστας Μιχαλόπουλος και ο Α’ Μηχανικός κ. Πέτρος Καρλές με τους Προϊστάμενους του επιτελείου του. Στην κονσόλα η ένδειξη της ταχύτητας δείχνει 32,6 μίλια κι εμείς μέσω του στενού Κέας-Κύθνου, θα κατευθυνθούμε αρχικά προς το λιμάνι της Παροικιάς στην Πάρο.

Στις 19:50 περνάμε το φανάρι του Αγίου Φωκά και ελαττώνοντας ταχύτητα, μπαίνουμε στον όρμο. Το λιμεναρχείο Πάρου μας δίνει εντολή να δέσουμε στο κεφάλι της νέας προβλήτας κι έτσι με αριστερή στροφή, δένουμε στον ντόκο. Επιβάτες και οχήματα αποβιβάζονται στο νησί της Εκατονταπυλιανής κι εμείς λίγα λεπτά αργότερα, είμαστε έτοιμοι ν’ αποπλεύσουμε για τον τελικό μας προορισμό, το λιμάνι της Νάξου. Ο ήλιος έχει αρχίσει να δύει και κατευθυνόμενοι βορειοανατολικά, φτάνουμε στα Ψαλίδια της Πάρου. Στο βάθος η Νάξος, που έχει αρχίσει ήδη να φωτίζεται για το βράδυ.Στις 20:45 περνάμε τον λιμενοβραχίονα και με δεξιά στροφή δένουμε στο κεφάλι της προβλήτας του λιμανιού της Νάξου. Μέχρι να ξεκινήσουν τα καθημερινά δρομολόγια του SPEEDRUNNER IV, το ταχύπλοο το βράδυ της Παρασκευής και του Σαββάτου θα διανυκτερεύει στη Νάξο, αναχωρώντας το πρωί της Κυριακής, για Πάρο και Πειραιά. Οπότε με την ολοκλήρωση της αποβίβασης, σηκώνουμε καταπέλτες και οδηγούμαστε στην θέση πρόσδεσης που βλέπει προς τον βοριά για να διανυκτερεύσουμε. Ένα ταξίδι 4 μόλις ωρών από τον Πειραιά μέχρι τη Νάξο έχει ολοκληρωθεί κι εμείς ετοιμαζόμαστε να ξεκουραστούμε μέχρι το αυριανό πρωινό, όπου θα επιστρέψουμε στο ταχύπλοο για να γνωρίσουμε τους χώρους του.

Σάββατο πρωί και το ξημέρωμα μας βρίσκει στην προκυμαία της Χώρας της Νάξου, να απολαμβάνουμε το τοπίο πίνοντας τον καφέ μας και ν’ αγναντεύουμε το SPEEDRUNNER IV με φόντο την ξακουστή και διάσημη Πορτάρα. Σιγά-σιγά οδηγούμαστε στο κεφάλι της προβλήτας για να μπούμε στο ταχύπλοο και να περιηγηθούμε στους χώρους του. Η επιβίβαση επιβατών και οχημάτων στο πλοίο γίνεται από τους 2 καταπέλτες που βρίσκονται στην πρύμνη. Εντύπωση μας κάνει η κλίση που έχουν οι καταπέλτες σε σχέση με τον ντόκο. Γρήγορα όμως σκεφτόμαστε ότι, άλλες είναι οι λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές  στο εξωτερικό και άλλες στην χώρα μας…. Στεκόμαστε ακριβώς στην είσοδο του πλοίου. Είμαστε μπροστά στο γκαράζ το οποίο χωρίζεται σε 2 επίπεδα, το MAIN και το UPPER. Συνολικά, το SPEEDRUNNER IV μπορεί να μεταφέρει 160 Ι.Χ ή, συνδυασμό 145 Ι.Χ και 2 λεωφορείων. Χώρος ικανοποιητικός για το μέγεθος του ταχύπλοου.

Χρησιμοποιώντας την δεξιά είσοδο επιβατών, ανεβαίνουμε στους κυρίως κοινόχρηστους χώρους. Να σημειώσουμε εδώ, ότι στον χώρο του γκαράζ υπάρχουν 2 είσοδοι επιβατών αριστερά και δεξιά, ενώ υπάρχει ανελκυστήρας για τα Α.Μ.Ε.Α . Φτάνοντας στο κυρίως κοινόχρηστο Deck, αυτό που αντικρίζουμε αρχικά είναι το πρυμναίο σαλόνι με τα 2 bar της οικονομικής θέσης. Άνετοι καναπέδες και καθίσματα με τραπεζάκια στην μέση και με άπλετη θέα προς τα έξω, είναι στην διάθεση των επιβατών για στιγμές χαλάρωσης κατά την διάρκεια του ταξιδιού. Στο κέντρο του Deck συναντάμε το λογιστήριο, την reception του πλοίου και το μεσαίο σαλόνι και  το bar της οικονομικής θέσης. Άνετα αεροπορικά καθίσματα σε αποχρώσεις του πορτοκαλί και του λαχανί χρώματος, σε συνδυασμό με τις οθόνες τηλεόρασης, είναι στην διάθεση των επιβατών. Ανάμεσα στο λογιστήριο και στην reception, βρίσκεται το κλιμακοστάσιο για την πρόσβαση των επιβατών στο UPPER PASSENGER DECK. Προχωρώντας  με κατεύθυνση προς την πλώρη, συναντάμε το πλωριό σαλόνι της οικονομικής θέσης με άλλη μία σειρά από αεροπορικά καθίσματα, μαζί με το κατάστημα του πλοίου. Το κατάστημα με την ονομασία «SEA DROPS», διαθέτει διάφορα είδη δώρων και ένδυσης που καλύπτουν τις προτιμήσεις κάθε επιβάτη.

Επιστρέφοντας στο μεσαίο σαλόνι της οικονομικής θέσης και χρησιμοποιώντας το κλιμακοστάσιο, ανεβαίνουμε ένα επίπεδο και βρισκόμαστε στο UPPER PASSENGER DECK. Στην πρύμνη συναντάμε το ελικοδρόμιο μαζί με τον μοναδικό ανοικτό χώρο όπου έχουν πρόσβαση οι επιβάτες και τον χώρο εκατέρωθεν  για τα κατοικίδια. Παγκάκια περιμετρικά του ελικοδρομίου είναι στην διάθεση των επιβατών, που μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν ακόμα και κατά την διάρκεια του ταξιδίου, με σκοπό την χαλάρωση και την απόλαυση του ήλιου και της θαλασσινής αύρας. Με πορεία προς την πλώρη και εισερχόμενοι στους εσωτερικούς χώρους, συναντάμε το σαλόνι της  διακεκριμένης θέσης. 62 δερμάτινα αεροπορικά καθίσματα διάσπαρτα σε όλο το εμβαδόν του χώρου μαζί με τραπεζάκια, προσφέρουν προνομιακές υπηρεσίες και ανέσεις στους επιβάτες που θέλουν κάτι περισσότερο από ένα απλό ταξίδι. Συνεχίζοντας την περιήγηση μας κατευθυνόμενοι προς την πλώρη, συναντάμε ένα ακόμη σαλόνι οικονομικής θέσης με αριθμημένα αεροπορικά καθίσματα. Συνολικά, το SPEEDRUNNER IV μπορεί να μεταφέρει 809 επιβάτες, κατανεμημένους και στα δύο επίπεδα των κοινόχρηστων καταστρωμάτων.

Στο ίδιο περίπου επίπεδο με το UPPER PASSENGER DECK, βρίσκεται ο θάλαμος διακυβέρνησης του ταχύπλοου ή, κοινώς η Γέφυρα. Χρησιμοποιήσαμε τον όρο αυτό, γιατί ο συγκεκριμένος χώρος θυμίζει cockpit αεροπλάνου με τις ηλεκτρονικές κονσόλες, τα radar και τα χειριστήρια να παραπέμπουν σε κάτι ανάλογο. Στην δεξιά μεριά της κεντρικής κονσόλας φιλοξενούνται οι οθόνες διαχείρισης και ελέγχου των μηχανών και των ηλεκτρικών εγκαταστάσεων του πλοίου, με τον Α’ Μηχανικό και τον Προιστ. Ηλεκτρολόγο κυρίως να παρακολουθούν από εκεί τις μηχανές και τα ηλεκτρικά κυκλώματα κατά την διάρκεια του ταξιδίου. Όπως σε κάθε πλοίο ή, ταχύπλοο έτσι κι εδώ, στις 2 βαρδιόλες συναντάμε ανεξάρτητα χειριστήρια για τον χειρισμό του σκάφους  κατά τον απόπλου και τον κατάπλου στα λιμάνια. Εδώ, ολοκληρώνεται  η βόλτα μας στα κοινόχρηστα καταστρώματα και στην Γέφυρα.

Σειρά έχει το Μηχανοστάσιο, η <<καρδιά>> του SPEEDRUNNER IV. Mε την συνοδεία του Α’ Μηχανικού, κατεβαίνουμε στο επίπεδο του γκαράζ και  εισερχόμαστε στο Μηχανοστάσιο. Με την βοήθεια του Μαστρο Πέτρου και της ομάδας του, πραγματοποιούμε μία ξενάγηση στις μηχανές και στις ηλεκτρογεννήτριες του πλοίου διενεργώντας  παράλληλα διάφορα ερωτήματα γύρω από τον χώρο στον οποίο βρισκόμαστε. Με την ευκαιρία της παρουσίας μας στον συγκεκριμένο χώρο, παραθέτουμε κάποια παραπάνω στοιχεία για το SPEEDRUNNER IV.

Το SPEEDRUNNER IV, έχει IMO NUMBER 9141883 και διεθνή κωδικό κλήσης SVAF2. Το μήκος του φτάνει τα 100,31m, το πλάτος του τα 17,1m, ενώ το βύθισμα του τα 4,6m. Κινείται από 4 μηχανές τύπου 20RK 270MK, ισχύος 6875 kw η καθεμία και είναι κατασκευασμένες από την ALSTOM RUSTON DIESELS LTD. Για την πρόωση του ταχύπλοου φροντίζουν τα 4 jets της KAMEWA, ενώ διαθέτει 2 bow thrusters που το βοηθάνε να ελίσσεται εύκολα και γρήγορα κατά τη διάρκεια των ελιγμών. Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 38 κόμβων, αλλά συνήθως για την τήρηση του ωραρίου του συγκεκριμένου δρομολογίου, αυτή δεν υπερβαίνει τους 32,5 κόμβους.

Με την ολοκλήρωση της επίσκεψης μας στο Μηχανοστάσιο, τελειώνει και η περιήγηση μας στο ταχύπλοο. Οι ετοιμασίες για το αυριανό ταξίδι της επιστροφής μας συνεχίζονται από το πλήρωμα κι εμείς τους αφήνουμε να συνεχίσουν τις εργασίες τους, μέχρι την επόμενη ημέρα που θα ξανασυναντηθούμε για να ταξιδέψουμε μαζί στην επιστροφή.

Είναι Κυριακή πρωί και ο καιρός στο νησί της Νάξου έχει φρεσκάρει. Η ΕΜΥ για το ταξίδι μας μέχρι και την περιοχή του Σουνίου, δίνει ανέμους που φτάνουν έως  ένταση τα 7 μποφόρ. Πράγματι, λίγο έξω από τον λιμενοβραχίονα ο κυματισμός της θάλασσας έχει αυξηθεί και τα παραπλέοντα σκάφη που προσεγγίζουν στο λιμάνι αντιμετωπίζουν δυσκολίες.Με τις αποσκευές μας ανά χείρας και μαζί με τα μέλη του πληρώματος που συναντάμε στον δρόμο μας, οδεύουμε προς το ταχύπλοο. Η προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης μας από την Νάξο είναι στις 11:30 το πρωί κι έτσι μία ώρα νωρίτερα, αρχίζει η επιβίβαση επιβατών και οχημάτων. Στις 11:30 ακριβώς, παίρνουμε άδεια απόπλου από το Κ.Λ. Νάξου και αφήνουμε πίσω μας το νησί. «Ψηλώνοντας» αρκετά την διαδρομή μας, φροντίζουμε να μην ταλαιπωρήσουμε τους επιβάτες που ταξιδεύουν μαζί μας. Έτσι στις 12:15 το μεσημέρι και χωρίς κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, δένουμε στην παλιά προβλήτα του λιμανιού της Παροικιάς και ξεκινά η διαδικασία επιβίβασης των επιβατών που έχουν ως προορισμό τον Πειραιά. 10 λεπτά αργότερα είμαστε έτοιμοι και με πορεία βορειοδυτική κατευθυνόμαστε προς τον τελικό μας προορισμό, το πρώτο λιμάνι της χώρας. Στις 15:30 το απόγευμα περνάμε τα φανάρια του Πειραιά και με δεξιόστροφη μανούβρα δένουμε στην ακτή Τζελέπη.

Ένα ακόμη ταξίδι μας έχει ολοκληρωθεί.  Όπως και στο αφιέρωμα μας στο SPEEDRUNNER III έτσι κι εδώ, πλήρωμα και ταχύπλοο κέρδισαν τις καρδιές μας με την απλότητα και την δύναμη τους . Η «Ιταλίδα» με την εντυπωσιακή της σιλουέτα, την ταχύτητα της και τις ανέσεις που προσφέρει, δίκαια έχει κερδίσει τις εντυπώσεις  του χώρου της Ελληνικής Ακτοπλοΐας.

Όπως κάνουμε πάντα, θέλουμε από καρδιάς  να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που μας βοήθησαν στην υλοποίηση του αφιερώματος μας και αυτοί είναι:

Από την AEGEAN SPEED LINES

Τον κ. Πέτρο Καρλέ, Α’ Μηχανικό
Τον κ. Αντώνιο Κολιοτάση, Προιστάμενο Οικονομικό
Τον κ. Αλέξανδρο Καλογεράκο, Προϊστάμενο Αρχιθαλαμηπόλο

Για να δείτε τις φωτογραφίες του αφιερώματος πατήστε πάνω στα μπλέ γράμματα.Όλες τις φωτογραφίες από το ταξίδι-αφιέρωμα μπορείτε να τις δείτε πατώντας εδώ.