Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
Αθήνα Ελλάδα

ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ (NISSOS SAMOS)

Ο δολοφόνος επιστρέφει πάντα στον τόπο του εγκλήματος, ισχυρίζονται συνήθως οι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων. Δεν γνωρίζουμε βέβαια αν έχουν δίκιο ή, όχι αλλά η εκτίμησή τους ταιριάζει γάντι στην προκειμένη περίπτωση, αφού η παρέα του ellinikiaktoploia.net επιστρέφει στο ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ – ένα πλοίο που το ταξιδέψαμε και το παρουσιάσαμε ως IONIAN QUEEN τον Ιούνιο του 2009 – για να δούμε τι έχει αλλάξει μετά από 10 ολόκληρα χρόνια. Πέρα από την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και την επιτυχημένη μετασκευή τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους, το πλοίο έχει αλλάξει και περιοχή πλεύσης, αφού έχει αφήσει την θάλασσα της Αδριατικής και  ταξιδεύει στο αγαπημένο μας Αιγαίο.

Βράδυ Παρασκευής στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2019 και με τις αποσκευές μας ανά χείρας, ετοιμαζόμαστε για το λιμάνι του Πειραιά. όπου μας περιμένει ο φίλος μας από τα παλιά. Μπαίνοντας από την πύλη Ε2 και με πορεία προς την Ηετιώνεια ακτή, η σιλουέτα του ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ γρήγορα ξεδιπλώνεται μπροστά μας. Η επιλογή του συγκεκριμένου δρομολογίου δεν είναι τυχαία, αφού το πλοίο σήμερα Παρασκευή στο δρομολόγιο του από Πειραιά για Χίο και Μυτιλήνη, θα προσθέσει τα Ψαρά και τις Οινούσσες, δίνοντας σε εμάς την ευκαιρία να δούμε από κοντά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα πλοία αυτού του μεγέθους όταν προσεγγίζουν τα μικρά αυτά λιμάνια. Το ταξίδι μας γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον, λόγω και των ισχυρών ανέμων που πνέουν στα πελάγη μας, αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας στις προσεγγίσεις μας στα λιμάνια.

Η ναυπήγηση του ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ ολοκληρώθηκε στις  5/2/1988 στην Ιαπωνία. Πρώτη του ονομασία ήταν το NEW AKASHIA, ενώ αδελφό του πλοίο ήταν το IONIAN KING το οποίο ταξίδεψε με τα σινιάλα της AGOUDIMOS LINES στην Αδριατική, αλλά δυστυχώς οδηγήθηκε σε διάλυση πριν από 2 χρόνια περίπου. Τον χειμώνα του 2004 αγοράζεται από την ENDEAVOR LINES και μετονομάζεται αρχικά σε IONIAN GLORY. Φτάνει στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος τις πρώτες ημέρες του 2005, όπου αρχίζουν οι εργασίες μετασκευής του και προσαρμογής του στις νέες απαιτήσεις. Το καλοκαίρι του 2005 ξεκινάει τα δρομολόγια του από Πάτρα για Ηγουμενίτσα και Μπάρι και μετέπειτα στην γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα –  Μπρίντιζι με το όνομα IONIAN QUEEN. Toν Μάρτιο του 2011, με Πλοίαρχο τον Cpt Νίκο Σωτηρόπουλο, συμμετέχει στον απεγκλωβισμό των κατοίκων της Λιβύης μαζί με άλλα ελληνικά πλοία. Το χρονικό διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2012 μέχρι και το Δεκέμβριο του 2015, παραμένει παροπλισμένο στην ακτή του Αγίου Νικολάου, στο παλιό λιμάνι της Πάτρας. Το Δεκέμβριο του 2015 αγοράζεται από την HELLENIC SEAWAYS, μετονομάζεται σε ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ και ρυμουλκούμενο μεταφέρεται στη Ν.Ε.Ζ. Περάματος για τις απαραίτητες επισκευές και μετασκευές. Στις 29/7 πραγματοποιεί το πρώτο του δρομολόγιο με το νέο του όνομα, στη γραμμή Πειραιάς – Μεστά Χίου – Μυτιλήνη – Λήμνος – Θεσσαλονίκη. Στις 1/4/2017 πραγματοποιεί το πρώτο του εμπορικό δρομολόγιο στην γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Σαντορίνη, παραμένοντας στην γραμμή μέχρι 1/10/2017. Στις 3/10/2017 λόγω της ναύλωσης της ΑΡΙΑΔΝΗΣ στην Ιταλία, δρομολογείται στην γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη, στην οποία παραμένει μέχρι σήμερα.

Με την βοήθεια του πληρώματος επιβιβαζόμαστε στο ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ, το οποίο θα αποπλεύσει από το λιμάνι του Πειραιά στις 20:00 το βράδυ. Στα καταστρώματα του πλοίου πλήθος κόσμου παρακολουθεί την επιβίβαση επιβατών και οχημάτων, αναμένοντας να ξεκινήσει το όμορφο αυτό ταξίδι μας στο βορειοανατολικό Αιγαίο. Λίγο πριν τον απόπλου, οδηγούμαστε στην Γέφυρα του πλοίου για να παρακολουθήσουμε από εκεί την αναχώρηση μας από το πρώτο λιμάνι της χώρας. Εκεί μας υποδέχεται ο Πλοίαρχος του ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ o Cpt Γιώργος Αρβανίτης, ένας αξιαγάπητος αξιωματικός και προπάντων Άνθρωπος, που καθημερινά παλεύει μαζί με το πλοίο και το πλήρωμα του για την εξυπηρέτηση των κατοίκων των νησιών μας. Έχοντας βραβευτεί πολλές φορές από τις αρχές των νησιών μας για το έργο που επιτελεί, συνεχίζει να πλοιαρχεί το δύσκολο αυτό πλοίο δίνοντας καθημερινά μαθήματα ναυτοσύνης και ανθρωπισμού. Στις 20:00 ακριβώς, έχοντας πάρει την άδεια απόπλου μας από το PIRAEUS TRAFFIC, παίρνουμε καταπέλτες και ξεκολλάμε σιγά σιγά από το ντόκο. Ανεβάζοντας ταχύτητα περνάμε τα φανάρια του λιμανιού του Πειραιά και στρίβουμε αριστερά για να μπούμε στο separation. Μαζί με τον Cpt Γιώργο, στην Γέφυρα του πλοίου γνωρίζουμε την υπόλοιπη ομάδα των αξιωματικών που την στελεχώνουν και είναι ο Ύπαρχος Cpt Κώστας Τσόκας, ο Υποπλοίαρχος Cpt Γιάννης Ψωμάς, ο Υποπλοίαρχος Cpt Ματθαίος Ψυλλος, ο Ανθυποπλοίαρχος Cpt Βασίλης Μπασδάνης και οι Δόκιμοι Πλοίαρχοι Cpt Γιώργος Μπουρνιάς και Cpt Δήμητρα Μιχελή. Τα δελτία καιρού δίνουν ανέμους εντάσεως 6-7 μποφόρ και κατά τόπους 8 μποφόρ στις περιοχές πλεύσης μας, χωρίς όμως να μας προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία. Αφήνοντας την βάρδια να συνεχίσει το έργο της ξεκινάμε μια σύντομη βόλτα στα αχανή εξωτερικά καταστρώματα, γυρίζοντας τον χρόνο πίσω και αναπολώντας τις όμορφες αυτές στιγμές του ταξιδίου μας στην Αδριατική με το πλοίο, σαν IONIAN QUEEN. Σιγά σιγά η ώρα όμως περνάει κι εμείς οδηγούμαστε στις καμπίνες μας για να ξεκουραστούμε ενόψει των μεταμεσονύχτιων προσεγγίσεων μας σε Ψαρά και Οινούσσες.

Στις 3:00 το πρωί μπροστά μας αρχίζουν να αχνοφάινονται τα Ψαρά, η πατρίδα του Κων/νου Κανάρη. Στις 3:15 το πρωί με τον αέρα να διατηρεί την ένταση του. αρχίζουμε την διαδικασία  κατάπλου μας. Με κινήσεις ακριβείας και υπό τις οδηγίες πάντα του Cpt Γιώργου, το πλοίο πραγματοποιεί μια αριστερόστροφη μανούβρα μπροστά από την Μαύρη Ράχη των Ψαρών και δένει στον ντόκο. Η διαδικασία πρόσδεσης στο συγκεκριμένο λιμάνι κρύβει πολλούς κινδύνους, με το πλήρωμα να καλείται πολλές φορές να υπερβάλλει τους εαυτούς του, λόγω και της παρουσίας ενός και μοναδικού καβοδέτη στο νησί. Μέσα σε λίγα λεπτά, έχοντας ολοκληρώσει την αποβίβαση επιβατών και οχημάτων, παίρνουμε καταπέλτη και συνεχίζουμε για τον επόμενο προορισμό μας τις Οινούσσες, το νησί των εφοπλιστών.

Έχοντας στα δεξιά μας συνεχώς τις ακτές της Χίου, στις 5:30 το πρωί φτάνουμε στις Οινούσσες. Άλλο ένα λιμάνι που κρίνεται επικίνδυνο για τα πλοία αυτού του μεγέθους, όπως είναι το ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ. Ξυρίζοντας την βραχώδη ακτή με την πλώρη μας, δένουμε στο νέο κρηπίδωμα του λιμανιού της Αιγνούσας, αρχίζοντας άμεσα την αποβίβαση. Με την πλώρη και  με αναμμένο τον προβολέα για λόγους ασφαλείας, σημαδεύουμε το σήμα κατατεθέν του νησιού την Οινουσιώτισσα, το άγαλμα μιας χάλκινης γοργόνας με στέμμα και ιστιοφόρο στο αριστερό χέρι, η οποία βρίσκεται καθισμένη σε έναν βράχο. Με τις μηχανές stand by, σύντομα ολοκληρώνουμε την παραμονή μας στο νησί και αναχωρούμε για τον επόμενο προορισμό μας το νησί της μαστίχας, την όμορφη Χίο.

Με πορεία νοτιοδυτική και με τον ήλιο να ανατέλλει πίσω από τις τουρκικές ακτές, φτάνουμε στο λιμάνι της χώρας της Χίου, στις 6:30 το πρωί. Με αργές κινήσεις ακριβείας και με μια αριστερόστροφη πιρουέτα δένουμε στην μεσαία θέση του λιμανιού της Χίου. Δυστυχώς για ακόμη μια φορά, ο κατάπλους του πλοίου προκαλεί κυκλοφοριακό σε ένα λιμάνι που κατά την γνώμη μας θα έπρεπε να είχε μεταφερθεί εδώ και καιρό, σε άλλο σημείο του νησιού. Επιβάτες και οχήματα να γίνονται ένα με το πλήρωμα και με τις λιμενικές αρχές να προσπαθούν να επιβάλλουν την τάξη σε αυτό το χάος, 40 λεπτά αργότερα κι έχοντας ολοκληρώσει την φορτοεκφόρτωση, παίρνουμε καταπέλτες και χαράσσουμε πορεία προς το τελευταίο λιμάνι του προορισμού μας το λιμάνι της πρωτεύουσας της Λέσβου, την Μυτιλήνη.

Έχοντας ξημερώσει, περνάμε το στενό Χίου – Οινουσσών και με τον καφέ ανά χείρας απολαμβάνουμε το όμορφο σαββατιάτικο πρωινό. Λίγα λεπτά μετά τις 10:00 το πρωί φτάνουμε στην Μυτιλήνη και κάτω από το βλέμμα της μικρογραφίας του αγάλματος της Ελευθερίας, δένουμε στο νέο γάμμα του λιμανιού με δεξιά στροφή. Το πρώτο σκέλος του δύσκολου ταξιδιού μας από την άποψη συνθηκών προσέγγισης και πρόσδεσης στα λιμάνια, έχει ολοκληρωθεί. Άκρως εντυπωσιασμένοι και με ανάμεικτα συναισθήματα, αποβιβαζόμαστε από το πλοίο. Μία μικρή βόλτα στα ιερά προσκυνήματα του νησιού και επιστροφή στο πλοίο για να πραγματοποιήσουμε μία αναγνωριστική βόλτα στους χώρους του ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ, μετά την εκτεταμένη μετασκευή του.

Μετά την βόλτα μας στα ενδότερα τον νησιού της Λέσβου, επιστρέφουμε στο λιμάνι της Μυτιλήνης  όπου το ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ μας περιμένει φωταγωγημένο. Ο επιβάτης με το που φτάνει στο πλοίο αντικρίζει 2 καταπέλτες, ασύμμετρους σε μέγεθος, που ο καθένας τους προορίζεται για διαφορετικό σκοπό. Ο αριστερός που είναι και ο μεγαλύτερος σε πλάτος, χρησιμοποιείται για την είσοδο των οχημάτων στο Deck 3. To Deck 3 είναι το κυρίως γκαράζ του πλοίου, το οποίο προορίζεται κυρίως για την στάθμευση των φορτηγών. Ο δεξιός καταπέλτης χρησιμοποιείται για την είσοδο των επιβατών στο πλοίο, ενώ μέρος αυτού οδηγεί στη ράμπα που βοηθάει τα Ι.Χ κυρίως, να φτάσουν στο επάνω γκαράζ, στο Deck 5. Με την ευκαιρία της επισκέψεως μας στα γκαράζ του πλοίου, να αναφέρουμε πως συνολικά το ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ μπορεί να μεταφέρει 730 οχήματα.

Χρησιμοποιώντας την κυλιόμενη κλίμακα φτάνουμε στο πρώτο κοινόχρηστο κατάστρωμα του πλοίου, που είναι το Deck 7. Εδώ το πρώτο πράγμα που συναντάει ο επιβάτης, είναι το σαλόνι ΗΡΑΙΟΝ με το Bar και τα μωβ καθίσματα του. Όμορφος, φωτεινός και άνετος χώρος υποδοχής, που πλαισιώνει την Reception και το Λογιστήριο που βρίσκονται ακριβώς δίπλα στο Bar. Πρύμνα συναντάμε ένα μεγάλο αριθμό αεροπορικών καθισμάτων τα οποία συνεχίζουν να εκτείνονται  αριστερά και δεξιά του Deck 7, μέχρι την μέση περίπου του καταστρώματος. Φτάνοντας στο κεντρικό τμήμα του καταστρώματος, συναντάμε το σαλόνι ΔΡΥΟΥΣΑ με το Bar του και τα μελί σε απόχρωση καθίσματα του. Στον ίδιο χώρο βρίσκεται και το κατάστημα του πλοίου με είδη δώρων, αρώματα, ρούχα και αναμνηστικά για τον επιβάτη. Αφήνοντας τα σαλόνια και τα αεροπορικά καθίσματα του Deck 7, όλος ο υπόλοιπος χώρος μέχρι την πλώρη καταλαμβάνεται από τις καμπίνες των  επιβατών, καθώς από τις 2 καμπίνες Α.Μ.Ε.Α. Παράλειψη μας θα ήταν να μην αναφερθούμε στους εξωτερικούς χώρους του καταστρώματος, που σίγουρα θα αποζημιώσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτούς που λατρεύουν τον ήλιο και την θάλασσα.

Ανεβαίνοντας ένα κατάστρωμα επάνω, συναντάμε το Deck 8. Από την πλώρη και μέχρι την μέση του καταστρώματος, συναντάμε τις καμπίνες του πληρώματος, το Νοσοκομείο, καθώς και άλλες 12 καμπίνες επιβατών. Με κατεύθυνση προς την πρύμνη και ακολουθώντας τον δεξιά διάδρομο, συναντάμε το σαλόνι ΒΕΡΑΝΤΑ, το CHILLBOX, το Self Service – Restaurant ΑΓΟΡΑ, καθώς και το σαλόνι ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ με τους άνετους και ευρύχωρους καναπέδες του. Όμορφοι χώροι που περιμένουν να ικανοποιήσουν τις γαστρονομικές αναζητήσεις των επιβατών και όχι μόνο. Συνεχίζοντας την πορεία μας κατά μήκος του διαδρόμου, συναντάμε στα αριστερά μας ένα ακόμη μέρος των αεροπορικών καθισμάτων, ενώ πρύμνα και ανοίγοντας την πόρτα βρίσκουμε το μεγάλο ανοικτό κατάστρωμα με το Bar του.

Χρησιμοποιώντας τις κλίμακες ανεβαίνουμε στο τελευταίο κοινόχρηστο κατάστρωμα του πλοίου, το Deck 9. Όπως και στα άλλα 2 κοινόχρηστα Deck, έτσι κι εδώ από την πλώρη μέχρι την μέση του καταστρώματος, συναντάμε καμπίνες επιβατών. Συνολικά, το ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ διαθέτει 108 καμπίνες και 376 κρεβάτια, εξυπηρετώντας έναν μεγάλο αριθμό των 2200 περίπου επιβατών που μπορεί να φιλοξενήσει στο εσωτερικό του. Στη μέση του καταστρώματος και αμέσως μετά τις καμπάνες, συναντάμε το σαλόνι – αμφιθέατρο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ με το Bar του και τις άνετες πολυθρόνες του τοποθετημένες χωροταξικά, περιμετρικά της κεντρικής σάλας. Ένας υπέροχος πολυχώρος που μπορεί να φιλοξενήσει κάθε είδους εκδήλωση. Τους κοινόχρηστους χώρους του Deck 9, συμπληρώνουν οι απέραντοι εξωτερικοί χώροι που για εμάς τους καραβολάτρες δεν πειράχτηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις μετασκευές που πραγματοποιήθηκαν σε αυτό καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του πλοίου.

Η βόλτα μας ολοκληρώνεται με την επίσκεψη μας στην Γέφυρα του πλοίου, που σίγουρα έχει υποστεί αρκετές αλλαγές από τότε που ταξιδέψαμε με αυτό στην Αδριατική. Παρά τις αλλαγές παραμένει όμορφη, φιλόξενη και εργονομική για αυτούς που εργάζονται σε αυτήν, προσφέροντας πολλές ευκολίες και ανέσεις. Εξοπλισμένη με κάθε είδους σύγχρονα συστήματα ναυσιπλοΐας, αποτελεί το κέντρο επιχειρήσεων του πλοίου.

Κυριακή απόγευμα και η διαδικασία επιβίβασης επιβατών και οχημάτων στο ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ βρίσκεται σε εξέλιξη. Εμείς πανέτοιμοι λίγα λεπτά πριν τις 19:00, βρισκόμαστε στην Γέφυρα του πλοίου για να παρακολουθήσουμε από εκεί την αναχώρηση μας. Έχοντας λάβει την άδεια του λιμεναρχείου, στις 19:00 ακριβώς αναχωρούμε από το νησί της Σαπφούς, του Αλκαίου και του Θεόφιλου. Με τα όμορφα αρχοντικά της Μυτιλήνης που αντικρίζουμε στα δεξιά μας, χαράσσουμε πορεία νότια προς το νησί της Χίου. Η επιστροφή μας από το νησί της Μυτιλήνης θα έχει τελικό προορισμό το λιμάνι του Πειραιά με μοναδική ενδιάμεση στάση το νησί της Χίου, χωρίς να προσεγγίσουμε στα Ψαρά και τις Οινούσσες.

Κατά την διάρκεια του ταξιδιού μας μέχρι την Χίο, αποφασίζουμε να επισκεφτούμε την καρδιά του ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ και να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι την πολύ καλή κατάσταση του χώρου όπως τον θυμόμαστε από το ταξίδι μας στην Αδριατική. Εκεί, μας υποδέχεται ο Α’ Μηχανικός κος Ηλίας Τσαπρούνης μαζί με το επιτελείο του, οι οποίοι έχουν και την ευθύνη για την καλή κατάσταση και λειτουργία του Μηχανοστασίου. Μετά τις απαραίτητες συστάσεις ακολουθεί η περιήγηση μας στον χώρο, ο οποίος παραμένει σε άψογη κατάσταση. Με την ευκαιρία της παρουσίας μας στο συγκεκριμένο χώρο, να αναφέρουμε πως το ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ έχει μήκος 192,91 μέτρα και πλάτος 29,40 μέτρα. Κινείται από 2 Diesel μηχανές PIELSTICK συνολικής ισχύος 26400PS και κατασκευής 1987, οι οποίες του προσδίδουν ταχύτητα που αγγίζει τους 20,5 κόμβους. Διαθέτει 2 ηλεκτρογεννήτριες DAIHATSU DL-32, ισχύος 2300PS η κάθε μια και μια ηλεκτρογεννήτρια πάνω στον άξονα, η οποία υπάρχει σε λίγα πλοία. Με απλά λόγια μετατρέπει τα καυσαέρια σε ατμό, με αποτέλεσμα να μην χρειάζεται να λειτουργούν οι άλλες δύο κατά την διάρκεια του ταξιδιού, κάνοντας έτσι το πλοίο οικολογικό και οικονομικό. Επίσης διαθέτει ένα bow κι ένα stern thruster.

Το πρωινό της Δευτέρας γύρω στις 6.00, μας βρίσκει να πλέουμε στα ανοιχτά του Σαρωνικού. Μαζί με άλλα πλοία της ακτοπλοΐας μας και κρουαζιερόπλοια να πλέουν ήδη δίπλα μας, στις 6:30 το πρωί παίρνουμε άδεια εισόδου από το PIRAEUS TRAFFIC και με μια όμορφη αριστερόστροφη μανούβρα δένουμε στην Ηετιώνεια ακτή.

Άλλο ένα ταξίδι μας έχει φτάσει στο τέλος του. Ένα ταξίδι που κατάφερε και πάντρεψε όμορφες αναμνήσεις από το παρελθόν, με νέες εμπειρίες και συναισθήματα από το παρόν. Ο γίγαντας των 193 μέτρων για άλλη μία φορά κατάφερε και κέρδισε τις εντυπώσεις και την καρδιά μας, δίνοντας ραντεβού μαζί του σε ένα επόμενο ταξίδι. Κλείνοντας, οφείλουμε με την σειρά μας να δώσουμε συγχαρητήρια στον Cpt Γιώργο και το πλήρωμα του, οι οποίοι ως γνήσιοι Έλληνες ναυτικοί τιμούν επάξια το λειτούργημα που έχουν κληθεί να ακολουθήσουν, υπερβάλλοντας πολλές φορές τους εαυτούς τους για να ταξιδεύουμε εμείς ως επιβατικό κοινό, με άνεση και με ασφάλεια.

Να ευχαριστήσουμε,

Τον κ. Μοίρα Εμμανουήλ, Προιστ.Αρχιθαλαμηπόλο
Τον κ. Βαρβαρήγο Γεώργιο, Αρχιμάγειρα
Τον κ. Μπάκουλα Αντώνιο, Ναύκληρο

Για να δείτε τις φωτογραφίες του αφιερώματος, πατήστε πάνω στα μπλε γράμματα. Όλες τις φωτογραφίες από το ταξίδι-αφιέρωμα, μπορείτε να τις δείτε πατώντας εδώ